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Part 1: Curatorial Tour in French & Spanish with Analays Álvarez Hernández and Colette Laliberté

An image of an gallery with various artwork on display. On the left are two mounted large screen TVs. In the middle, there is a round plinth on the floor for seating and on the left, there is one large screen TV mounted on the wall.

Curatorial Tour in French & Spanish with Analays Álvarez Hernández and Colette Laliberté  Friday, September 8, 1 p.m. to 3 p.m.  at Onsite Gallery, 199 Richmond Street West    

*Please note this tour is in French & Spanish*  

Join Analays Álvarez Hernández and Colette Laliberté on an in-depth curatorial tour of On Americanity and Other Experiences of Belonging.

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Rejoignez Analays Álvarez Hernández et Colette Laliberté pour une visite guidée de l’exposition Sur l’américanité et autres expériences d’appartenance.

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Únase a Analays Álvarez Hernández y Colette Laliberté en esta visita comentada a la exposición Sobre la americanidad y otras experiencias de pertenencia

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An overview of a exhibition. On the floor, there is an artwork of coal placed together as a large circle. There is a projection of a woman dressing black Victorian dress kneeling on the floor while weaving hair together. In front of the projection, there is display case of hair skein. On the wall, there is a multiple ceramic punching bags mounted.
On Americanity and Other Experiences of Belonging, 2023. Onsite Gallery, OCAD University, Toronto. Installation View. Photo by Em Moor.

 

About the Curators/À propos des conservatrices/Sobre los Curadoras

Analays Álvarez Hernández   

A woman wearing wire frame eye glass and red shirt with short brown curly hair smiling at the camera.
Analays Álvarez Hernández. Photo by Analays Álvarez Hernández

Analays Álvarez Hernández is an art historian, independent curator, and assistant professor at the Université de Montréal. She holds a BA in Art History from the Universidad de La Habana, and an M.A and Ph.D. in Art History from the Université du Québec à Montréal. From 2016 to 2018, she was a Postdoctoral Fellow at the University of Toronto. Her research activities focus mainly on public art, alternatives exhibitions venues, diasporic and Latinx-Canadian artists, and decolonial issues. As an independent curator, Alvarez Hernandez has organized several exhibitions mostly in Havana, tsi Tkarón:to (Toronto) and Tiohti:áke/Mooniyang (Montreal), such as The Recipe: Making Latin American Art in Canada (Sur Gallery, 2018; OBORO, 2020,) and Au fil des îles, archipels (Centre d’exposition de l’Université de Montréal, 2022; Musée régional de Rimouski, 2023).    

Analays Álvarez Hernández est historienne de l’art, commissaire d’exposition indépendante et professeure adjointe à l’Université de Montréal. Elle détient un baccalauréat en histoire de l’art de l’Universidad de La Habana, et une maîtrise et un doctorat en histoire de l’art de l’Université du Québec à Montréal. De 2016 à 2018, elle a été chercheuse postdoctorale à l’University of Toronto. Elle s’intéresse principalement à l’art public, aux espaces d’exposition alternatifs, aux artistes latinx-canadien·nes et diasporiques, et aux questions décoloniales. En tant que commissaire indépendante, Álvarez Hernández a organisé plusieurs expositions, principalement à La Havane, Tsi Tkarón:to (Toronto) et Tiohti:áke/Mooniyang (Montréal). Parmi les plus récentes, on compte : The Recipe. Making Latin American Art in Canada (Sur Gallery, 2018; OBORO, 2020) et Au fil des îles, archipels (Centre d’exposition de l’Université de Montréal, 2022 ; Musée régional de Rimouski, 2023). 

Analays Álvarez Hernández es historiadora del arte, curadora y profesora en la Université de Montréal. Es licenciada en Historia del Arte por la Universidad de La Habana, y máster y doctora en Historia del Arte por la Université du Québec à Montréal. De 2016 a 2018, ocupó un puesto de becaria posdoctoral en la University of Toronto. Su investigación se centra en el arte público, los espacios de exposición alternativos, los artistas latinx-canadienses y de la diaspora, y las cuestiones decoloniales. Como curadora ha organizado numerosas exposiciones en La Habana, Tsi Tkarón:to (Toronto) y Tiohti:áke/Mooniyang (Montreal). Entre las más recientes vale mencionar The Recipe. Making Latin American Art in Canada (Sur Gallery, 2018; OBORO, 2020) y Au fil des îles, archipels (Centre d’exposition de l’Université de Montréal, 2022; Musée régional de Rimouski, 2023). 

Colette Laliberté   

Working across various media, Colette Laliberté's conceptual approach to abstraction includes drawings, digital prints, paintings, and site-oriented wall artwork. Although the aesthetic of the forms is integral to her pictorial language, abstraction serves as a gateway to establishing a physical and emotional relationship with materials and shapes, invoking narrative, and inviting reflection on a given subject.     

Born in Sherbrooke, Québec, Colette Laliberté moved to tsi Tkarón:to (Toronto) in 1985 after living at the Banff Centre for the Arts as Young Artists in Residence. She received her BFA from Université du Québec à Montréal and her MFA from Windsor University. Her work has been featured in solo and group exhibitions in Canada and abroad. She has also participated in residencies in France, Spain, New York, and Ontario at the Galerie du Nouvel-Ontario in Sudbury; The Durham Gallery in Stouffville, Ontario; and Duntara, Newfoundland.   

She is an Associate Professor Emerita at the Ontario College of Art and Design University (OCAD U). She has curated Penance and Devotion at the Glendon Gallery, York University, Ontario; August and Portrait Oval, Artcite, Windsor, Ontario and “Valérie Gill and Barbara Claus” at Mercer Union, tsi Tkarón:to (Toronto), Ontario.   

La pratique artistique de Colette Laliberté prend forme à travers le dessin, la peinture, l’installation in situ et la photographie. Bien que l’esthétique des formes fasse partie intégrante de son langage pictural, l’abstraction sert de porte d’entrée pour établir une relation physique et émotionnelle avec les matériaux et les formes, invoquer la narration et inviter à la réflexion sur un sujet donné. 

Née à Sherbrooke, Québec, Colette Laliberté s’établit à tsi Tkarón:to (Toronto) en 1985, après un séjour comme jeune artiste en résidence au Banff Centre for the Arts. Elle est titulaire d’un baccalauréat en arts visuels de l’Université du Québec à Montréal et d’une maîtrise en arts visuels de l’Université de Windsor. Ses œuvres ont fait l’objet d’expositions individuelles et collectives au Canada et ailleurs. Elle a également participé à des résidences d’artistes en France, en Espagne, à New York et en Ontario, à la galerie du Nouvel-Ontario à Sudbury, à la Durham Gallery à Stouffville, et à Duntara, Terre-Neuve.

Elle est professeure agrégée émérite à L’Université de l’École d’art et de design de l’Ontario. Elle a organisé en tant que commissaire l’exposition Penance and Devotion à la Galerie Glendon, Université York, Ontario; August and portrait Ovale, à Artcite, Windsor, Ontario et Valérie Gill et Barbara Claus, à Mercer Union, tsi Tkarón:to (Toronto), Ontario. 

 

Exhibition logos - OCAD University-Onsite Gallery, Canada Council for the Arts, Ontario Arts Council, Toronto Arts Council and Nexus