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Crossed Perspectives On Americanity in Francophone Contexts

On Americanity and Other Experiences of Belonging, 2023. Onsite Gallery, OCAD University, Toronto. Installation View. Artwork shown: Eddy Firmin. Photo by Em Moor.

Crossed Perspectives On Americanity in Francophone Contexts 

Friday, November 17, 2 p.m. to 4 p.m.  EST

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Crossed Perspectives On Americanity in Francophone Contexts is an online panel discussion coinciding with Onsite Gallery’s exhibition On Americanity & Other Experiences of Belonging curated by Analays Álvarez Hernández and Colette Laliberté.

In light of their life and intellectual journeys, guest speakers Louise Vigneault, On Americanity & Other Experiences of Belonging exhibiting artist Eddy Firmin and the exhibition’s co-curator Analays Álvarez Hernández, will examine the notion of Americanity in different spaces of the Francophonie. The panelists will discuss What does it mean to be aware of one's Americanity and others in Québec or Guadeloupe? The discussion will be conducted considering historical and current colonial and geopolitical conditions.   

Please note this event is only in French and live-streamed online via YouTube.

Perspectives croisées sur l'américanité dans les contextes francophones

Le vendredi 17 novembre de 14 h à 16 h EST.

Inscrivez-vous en ligne.

Perspectives croisées sur l'américanité dans des contextes francophones est une discussion de panel en ligne coïncidant avec l'exposition de l'Onsite Gallery Sur l'américanité et autres expériences d'appartenance organisée par Analays Álvarez Hernández et Colette Laliberté.

À la lumière de leur vie et de leur parcours intellectuel, les conférencières invitées, Louise Vigneault, l'artiste Eddy Firmin, exposé dans Sur l'américanité et autres expériences d'appartenance et une des conservatrices de l'exposition, Analays Álvarez Hernández, examineront la notion d'américanité dans différents espaces de la francophonie. Les panélistes discuteront de : Que signifie avoir conscience de son américanité et des autres au Québec ou en Guadeloupe ? La discussion sera dirigée en considérant les conditions coloniales et géopolitiques historiques et actuelles.

Veuillez noter que cet événement est seulement en français et diffusé en direct en ligne via YouTube.

Sur l'américanité et autres expériences d'appartenance à voir jusqu'au 09 décembre 2023

 

A face embedded on a ceramic punching bag with golden stitching on the side and a rose motif on the right side of the face.
Image: Eddy Firmin, Punching Bags (detail), 2021 – 2023. Photo by Em Moor. Crédit d'image: Eddy Firmin, Punching Bags (détail), 2021 – 2023. Photo par Em Moor

 

About the Panelists/À propos des panélistes

Eddy Firmin

Born in the French Caribbean, Eddy Firmin is a decolonial artist-researcher. He holds a Ph.D. in Arts Studies and Practices from the Université du Québec à Montréal (Canada), a master’s degree from the visual art school of Le Havre-Rouen (France), and a bachelor in art and design from the Campus Caraïbéen des Arts (Martinique).

Firmin is interested in the politics of knowledge sharing and the epistemic conflicts they engender in the colonized artist. Influenced by secular Afro-Caribbean practices, his art and research delve into artistic expressions of transnational identity to bring forth a vision of an alternative modernity, a culture of orality reinventing and adapting its codes and systems when faced with the fast pace of our current world. Firmin strives to remediate the codes of a Caribbean ancestral custom, le Gwoka (at the crossroads of dance, song, storytelling and music). Le Gwoka is part of the very large family of Afro-Caribbean customs created to resist colonial violence, such as Paracumbé, Guineo, Bèlè, Calenda, Bomba, Tambú and many more. This imperative necessity to transfer ancestral codes to modern visual media derives from the fact that his home islands of Guadeloupe and Martinique did not give rise to a visual tradition to which one can refer, because of the restrictions of slavery on such small territories.

He coordinates the publication of the digital decolonial magazine Minorit’Art and has recently launched Af-flux, the first Black Transnational Biennale, in Québec (2021). He has taught at NSCAD University (Halifax) and Concordia University (Montréal).

Originaire de la caraïbe française (Guadeloupe), Eddy Firmin est un artiste-chercheur décolonial. Il est titulaire d’un doctorat en études et pratiques des arts de l’Université du Québec à Montréal (Canada), d’une maîtrise de l'École supérieure d'art et design Le Havre-Rouen (France) et d’une licence en art et design du Campus Caraïbéen des Arts (Martinique). Firmin s’intéresse aux politiques de partage du savoir ainsi qu’aux conflits épistémiques qu’ils engendrent chez l’artiste colonisé. Influencé par les pratiques séculaires afro-caribéennes, son art et ses recherches explorent les expressions artistiques de l’identité transnationale pour faire émerger une vision d’une modernité alternative, soit une culture de l’oralité réinventant et adaptant ses codes et ses systèmes face au rythme rapide de notre monde actuel. Il s’attache ainsi à remédier aux codes d’une pratique ancestrale caribéenne, le Gwoka (entre danse, chant, conte et musique). Cette dernière appartient à une très grande famille de pratiques afro-caribéennes édifiées pour résister aux violences coloniales (telles que le Paracumbé, Guineo, Bélè, Calenda, Bomba, Tambú, etc.). Cette nécessité impérieuse de transférer des codes ancestraux vers les récents médiums visuels est due au fait que ses îles de Guadeloupe et Martinique n’ont pas produit de tradition visuelle à laquelle se référer, cela à cause des interdits de l’esclavage sur un périmètre restreint.

Il coordonne la publication de la revue décoloniale Minorit’Art et a récemment lancé Af-flux, la première Biennale transnationale noire, à Québec (2021). Firmin a enseigné à l'Université NSCAD (Halifax) et à l’Université Concordia (Montréal).

 

A short, curly haired woman staring at the camera
Louise Vigneault. Photo by Christine Berthiaume. Louise Vigneault. Photo par Christine Berthiaume

Louise Vigneault is a professor in the Department of Art History and Film Studies at the Université de Montréal. She is interested on the notion of Americanity, collective imaginaries, cultural constructions and strategies of identity representation. Her books include Espace artistique et modèle pionnier : Tom Thomson et Jean-Paul Riopelle (2011, Hurtubise) and Zacharie Vincent. Une autohistoire artistique (2016, Hannenorak). Recently, she has edited the collective volume Créativité autochtones au Québec. Arts visuels et performatifs, musique, vidéos (2023, Presses de l'Université de Montréal). She is a member of the Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises (CRILCQ) and the Centre interuniversitaire d'études et de recherches autochtones (CIERA).

Louise Vigneault est professeure au département d’histoire de l’art et d’études cinématographiques de l’Université de Montréal. Elle s'intéresse à l'américanité, aux imaginaires collectifs, aux constructions culturelles ainsi qu'aux stratégies de représentation identitaire. Elle a publié notamment Espace artistique et modèle pionnier: Tom Thomson et Jean-Paul Riopelle (2011, Hurtubise), Zacharie Vincent. Une autohistoire artistique (2016, Hannenorak) et a dirigé le collectif Créativité autochtones au Québec. Arts visuels et performatifs, musique, vidéos (2023, Presses de l'Université de Montréal). Elle est membre du Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises (CRILCQ) et du Centre interuniversitaire d’études et de recherches autochtones (CIERA).

 

About the Moderator/De la modératrice
 
A short, curly brown haired woman wearing eyeglasses and smiling at the camera
Analays Álvarez Hernández. Photo courtesy of Analays Álvarez Hernández.  Analays Álvarez Hernández. Photo avec l'aimable autorisation d'Analays Álvarez Hernández

Analays Álvarez Hernández is an art historian, independent curator, and assistant professor at the Université de Montréal. She holds a BA in Art History from the Universidad de La Habana, and an M.A and Ph.D. in Art History from the Université du Québec à Montréal. From 2016 to 2018, she was a Postdoctoral Fellow at the University of Toronto. Her research activities focus mainly on public art, alternatives exhibitions venues, diasporic and Latinx-Canadian artists, and decolonial issues. As an independent curator, Alvarez Hernandez has organized several exhibitions mostly in Havana, Tkaronto (Toronto) and Tiohti:áke/Mooniyang (Montreal), such as The Recipe: Making Latin American Art in Canada (Sur Gallery, 2018; OBORO, 2020,) and Au fil des îles, archipels (Centre d’exposition de l’Université de Montréal, 2022; Musée régional de Rimouski, 2023).

Analays Álvarez Hernández est historienne de l’art, commissaire d’exposition indépendante et professeure adjointe à l’Université de Montréal. Elle détient un baccalauréat en histoire de l’art de l’Universidad de La Habana, et une maîtrise et un doctorat en histoire de l’art de l’Université du Québec à Montréal. De 2016 à 2018, elle a été chercheuse postdoctorale à l’University of Toronto. Elle s’intéresse principalement à l’art public, aux espaces d’exposition alternatifs, aux artistes latinx-canadien·nes et diasporiques et aux questions décoloniales. En tant que commissaire indépendante, Alvarez Hernandez a organisé plusieurs expositions, principalement à La Havane, Tkaronto (Toronto) et Tiohti:áke/Mooniyang (Montréal). Parmi les plus récentes, on compte : The Recipe : Making Latin American Art in Canada (Sur Gallery, 2018 ; OBORO, 2020) et Au fil des îles, archipels (Centre d’exposition de l’Université de Montréal, 2022 ; Musée régional de Rimouski, 2023).

 

Onsite Gallery is generously supported by The Delaney Family.

We also acknowledge the support of the Canada Council for the Arts, Ontario Arts Council, Toronto Arts Council and Nexus

 
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